Afsættet for projektet er, at den nuværende rumstation er ved at være forældet, og derfor er der behov for at udvikle en ny – som måske skal i kredsløb om Månen eller ligefrem i transit til Mars. Derfor skal den nye rumstation være 100% bæredygtig og uafhængig af friske forsyninger fra Jorden.

Eleverne skal ikke starte fra scratch – de får hjælp af den danske astronaut, Andreas Mogensen, som via videoer giver inspiration til, hvordan man kan arbejde innovativt med naturvidenskabelige løsninger i engineeringforløb. Inden sin afrejse fortæller Andreas Mogensen bl.a. om de fysiske og mentale udfordringer, der er ved at bo og arbejde i vægtløs tilstand, når man er i kredsløb om Jorden. Med disse input skal eleverne være med til at designe fremtidens rumstation og finde kreative løsninger på de mange naturvidenskabelige og tekniske udfordringer, der er i rummet.

Undervisningsmateriale til alle alderstrin

Der er udviklet undervisningsmateriale til alle alderstrin fra naturfag i indskolingen til naturvidenskabelige fag i ungdomsuddannelserne. Der er engineering-udfordringer til seks forskellige moduler til fremtidens rumstation:

Drivhus, hvor eleverne arbejder med, hvordan man kan dyrke planter på en rumstation. Planterne skal både bruges til at producere ilt og mad til astronauterne.

Træningsmodul, hvor opgaven er at løse udfordringen med at træne i vægtløs tilstand.

Bad- og toiletfaciliteter, hvor eleverne arbejder med udfordringen med at holde hygiejnen i et lukket system, fx hvordan spildevand kan genbruges.

Sovemodul, hvor eleverne arbejder med at forbedre astronauternes søvn, fx gennem lysstyring.

Socialt modul, hvor der er fokus på, hvordan astronauternes mentale sundhed og sociale fællesskab på rumstationer vedligeholdes.

Teknikmodul, hvor eleverne arbejder med essentielle funktioner såsom luftrensning og energiforsyning, som et lukket system skal have.

Hvis du som lærer vil give dine elever mulighed for at arbejde innovativt og undersøgende med konkrete naturvidenskabelige problemstillinger relateret til rumfart, kan du finde undervisningsmaterialerne her: www.esero.dk/rumrejsen/fremtidensrumstation. Der er også flere detaljer i blogindlægget her.

Når vi rejser ud i rummet, ser vi Jorden som helhed – som en planet, vi alle sammen deler med hinanden. Vi indser, hvor unik Jorden er. Jorden er vores hjem på vores årlige rejse rundt om Solen. Og netop fordi Jorden er så unik, indser vi også, at vi hellere må passe på godt på Jorden. Der er ingen udveje og ingen redningsbåde, hvis vi kommer til at ødelægge Jorden. Og netop det overblik, som rummet giver os, gør det muligt for os at studere og forstå Jorden som det komplekse biologiske og geologiske system den er. Jorden påvirker os mennesker og alt andet liv, og vi mennesker påvirker Jorden på godt og ondt.

– Andreas Mogensen

Partnere i projektet

Denne hjemmeside bruger kun nødvendige cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies. 

Scroll to Top